Om een gezond gebit te houden of te krijgen is het belangrijk dat u uw gebit goed schoon houdt. Als er niet voldoende aandacht aan het dagelijks reinigen van tanden en kiezen wordt besteed, heeft u kans op verschillende gebitsproblemen:

• Cariës (gaatjes)
  • Gingivitis (lichte tandvleesontsteking)
  • Parodontitis (vergevorderde tandvleesontsteking)

Om deze gebitsproblemen te voorkomen is het van belang dat u twee keer per dag poetst en één keer per dag een hulpmiddel gebruikt om de tandplak tussen de tanden en kiezen weg te halen.

Dit kan met flossdraad, een tandenstoker of een rager.

Tandplak is een dun, kleverig laagje wat op de tanden en kiezen achterblijft na het nuttigen van voedsel. Het bestaat onder andere uit bacteriën en hun afvalproducten.

Als tandplak niet goed wordt weggehaald door poetsen en flossen kan er een tandvleesontsteking ontstaan, ook wel gingivitis genoemd.

Ontstoken tandvlees is rood, gezwollen en het bloedt bij aanraking.

Als de gingivitis niet behandeld wordt, kan de ontsteking zich uitbreiden tot onder het tandvlees en wordt ook het onderliggende weefsel aangedaan. De tanden en kiezen hebben hierdoor minder houvast en kunnen los komen te zitten. Deze aandoening heet parodontitis.

Als de problemen zoals gingivitis en parodontitis al aanwezig zijn, is een behandeling door de mondhygiënist noodzakelijk. De mondhygiënist kan u helpen de problemen te behandelen door middel van een professionele gebitsreiniging. U krijgt daarbij tips over hoe u uw gebit zelf optimaal kunt schoonhouden.

Preventie

Wij geven preventief advies over mondverzorging en stimuleren zo de zelfzorg door u als patiënt.

Hiertoe hoort de uitleg van gebruik, toepassing en effect van hulpmiddelen zoals floss, ragers, stokers en de (elektrische) tandenborstel.

Ook adviseren wij op het gebied van voeding die minder gebitsbelastend is.

Preventie zorgt ervoor dat klachten, behandelingen en kosten voorkomen worden.